even wat rust om te schrijven - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marlies Graafland - WaarBenJij.nu even wat rust om te schrijven - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marlies Graafland - WaarBenJij.nu

even wat rust om te schrijven

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

04 Februari 2009 | Nederland, Amsterdam

Na een nacht van bijna 12 uur slapen hebben we vandaag weer voldoende energie om aan de slag te gaan. Het is vandaag de tweede dag hier. Nu ik dit schrijf is het hier ong 1 uur smiddags (bij jullie vier uur smiddags). ik zit op dit moment op het terraas boven. Het is lekker warm met een licht briesje en een schitterend uitzicht over Belo.
Dit is deze twee dagen echt mjn favoriete plekje geweest om te zitten. Het is rustig, buiten, maar wel lekker de geluiden van schreeuwende mensen en scooters op de achtergrond. Een ding is echt anders hier: het is hier overal waar je komt, bent op welk tijdstip dan ook rumoerig (lees:herrrie)

Even wat informatie over wat we tot nu toe gedaan hebben. Er gebeurd zoveel dat ik natuurlijk niet alles onder woorden kan brengen maar goed ik zal proberen het een en ander te schrijven.

Ten eerste vond ik het vliegen helemaal geweldig. Dat opstijgen en landen gaf gewoon wel echt een soort van kick... Helemaal leuk. Op een gegeven moment 13 uur in een vliegtuig was minder, want het izt gewoon niet fijn, maar verder helemaal geweldig. WAt een uitzicht!!

ten tweede vanacht dus heerlijk geslapen, na 25 uur reizen kostte het in slaap vallen geen enkele moeite!!

ten derde vanochtend zijn we in de sloppenwijk Pedreira geweest. We zijn bij ouders geweest en hebben de huisjes van een aantal kinderen van buiten gezien en zijn bij 1 gezin naar binnen geweest. Het is echt een hele rare gewaarwording. Timon en ik hadden het er ook over dat je eigenlijk niet zo goed weet hoe je het nou moet vinden. Aan de ene kant is het heel raar om te zien hoe mensen leven, zo armoedig, ZOVEEL herrie enzenz... Maar aan de andere kant is het voor hun soort van normaal ofzo en hebben ze ook veel contact met de buren enzo.
Ook is het een raar idee dat de rest van ons team eigenlijuk geen idee heeft hoe het nou echt daa ris snachts. Niemand van hen gaat ooit snachts die wijk in omdat het te gevaarlijk is, maar hoe dat er dan uitziet weet je niet. Gewoon vreemd, maar goed in de loop van de tijd zal dit wel wat veranderen denk ik zo. we zullen zien.

Ten vierde we zijn druk portugees aan het oefenen. Het is erg frustrerend om te merken dat je gewoon niet met die kinderen kan praten. Dat is iets waar we allebei tegenaan lopen. Aan de ander ekant leren we wel al een paar woordjes en schijnen we over twee weken al een stuk verder te zijn. Daarbij leren de kinderen ons van alles. Het spel uno in nederland ook favoriet wordt hier vaak gespeeld (wel met VEEEEEEEEL meer regels dan in nederland) maar de kinderen leren me de cijfers en de kleueren. (de regeles heb ik onder de knie onder tussen).
De kinderen helpen ook erg goed met het uitspreken van de woorden en hebben eindeloos geduld. Erg grappig.
Het is wel apart want we bidden ook echt of God ons hierin wil helpen en ons wil helpen om contact te maken. He tis echt frustrerend nameljk. En we leren allebei dat we ook hierin op God moeten vertrouwen en niet alleen maar op ons eigen kunnen.
Goeie oefening dus. Maar goed, er komt al wat meer rust in. We meoten gewoon niet te hoge eisen stellen en stapje voor stapje gaan.

Nou voor nu is dit het weer eventjes. Vanaf morgen gaanw e echt aan de slag.. En dan gaan vrijdag op kamp met een aantal kids. Ik zal waarschijnlijk niet meer online komen voor die tijd dus dan maandag weer ofzo iets.
Ik ga nu allerlei fotows uploaden en op een site zetten. De link daarvan zal ik zo hier neerzetten!!

liefs, marlies

hier is de link van mijn fotows. ze staan er nog niet allemaal op en niet in goede volgorde maar dan hebben jullie vast een idee:

http://www.flickr.com/photos/35070397@N04/

we hebben ook een filmpje gemaakt voor school zodra die erop staat zal ik ook hiervan de link sturen!!

  • 04 Februari 2009 - 21:03

    Nel De Jong :

    het is leuk om tevolgen kijk uit naar het volgende bericht marlies geniet er vooral van joh

    gr tante nel

  • 04 Februari 2009 - 21:24

    Maaike:

    Leuk om je verhaal te lezen. Wat een enorme hoeveelheid aan indrukken komt er op jullie af! Succes en plezier! Dag meis.

  • 05 Februari 2009 - 00:48

    Annemieke:

    Hoi Marlies! Tof om een bericht van je te lezen.. Je maakt een hoop mee zo! Wens je een goede week toe, knuffel Miek

  • 05 Februari 2009 - 07:36

    Eline:

    hey lies

    klinkt echt geweldig!! em laat je moet ontmoedigen door taalbarriere hoor!! en jij kunt hen ook wat leren qua nederlands!!

    echt leuk dat jullie al contact hebben met de kinderen en op kamp gaan enzo..enne wel de kinderen inmaken met uno he? :) haha

    liefs Eline

  • 05 Februari 2009 - 10:17

    Fieke:

    Dat portugees komt wel. Het is een gave ervaring te merken dat je in de loop van de tijd steeds meer kunt praten met ze en tot die tijd doe je het door daden.. :D:D GENIET MEIS!!!

  • 05 Februari 2009 - 11:40

    Margreet Nijhof:

    He Marlies, ik lees net je berictje. Ik ben vrijdag teruggekomen uit Belo Horizonte en heb ook eventjes in Pedreira gewerkt. Ik vond het ook erg frustrerend dat ik in het begin helemaal geen portugees sprak, Maar onthoud dat het isheel wat is voor de mensen daar, dat je er bent! :D

    Geniet van je tijd, want voor je het weet zit je weer in de lage landen!

    Margreet

  • 05 Februari 2009 - 16:56

    Thamar:

    hee marliesje!!

    zie ik je vanavond in de dienst?? lijkt me leuk!!
    gaaf dat jullie ook zoveel uno spelen, wij ook.. en pas op hoor, ze spelen vals!! niet normaal!! ;)
    hoop tot vanavond en ander, een heel fijn en goed kamp gewenst!!

    liefs, thamar

  • 05 Februari 2009 - 17:25

    Joël En Fem:

    Lieve Marlies!!

    Super leuke berichtjes!! Ben zo benieuwd naar foto's enzo en gewoon ook naar je verhalen... echt helemaal leuk!!
    Ben ook blij dat je schrijft dat je God's rust en hulp ervaart.... heerlijk toch!
    Staan je bloemen al;)

    Nou lieve schat, geniet er lekker van en hopelijk tot snel...

    Dikke knuffel Jo&Fem

  • 09 Februari 2009 - 09:34

    Koos En Elly:

    ha Marlies,
    nu Elleke zo ver weg zit zijn we ook opeens sms-ers,mns-ers en skypers geworden en ook jouw log bezocht.Goed om te lezen.De plaatjes
    komen ons bekend voor van Elleke haar periode daar!Veel succes met het projekt, take care en God bless you.hartelijke groet uit Houten

  • 09 Februari 2009 - 12:11

    Samuel:

    Heej marliesje:D

    mooi verslagen! super dat ik hier vandaan kan mee genieten(A)

    maar GENIET ervan he!
    God zal je beschermen hij heeft jou lief!
    fijne tijden!!!

    xxx en heeeeeeeeleeeee dikke knuffel, Samuel (L)

    ps: lees psalm 23:D

  • 09 Februari 2009 - 17:46

    Mary:

    Hoi liefie, leuke foto's en tof om te lezen hoe het met je gaat.
    Het lijkt of je al lang weg bent, terwijl het nog maar net is. Raar hoor. Ik mis je knuffels wel op zondag!
    Succes met Portugees leren en een goede tijd toegewenst.

    groetjes van Mary

  • 09 Februari 2009 - 19:09

    Johannes:

    Het was leuk om je even te spreken vanavond (en te zien), het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik alle voor jou bedoelde knuffels in ontvangst ga nemen. Robin heeft mijn ruggengraat al enigszins beschadigd, dus dat moet even anders worden opgelost. Veel succes verder en tot snel horens, lezens ofzoiets.

  • 09 Februari 2009 - 21:02

    Suzanne <><:

    Ha Marlies! Ben super benieuwd naar je belevenissen! Hoe is t nu met je? Gaaf dat je nu al in de sloppenwijk woont. Ik weet zeker dat je veilig bent in Zijn hand, houd je oog op Hem gericht. Ik bid dat je Zijn liefde mag verspreiden op die gevaarlijke plek. Gods zegen, nabijheid en bescherming,

    Suuzj

  • 10 Februari 2009 - 10:32

    Carina:

    Bom dia! Tudo bem?! Goed om te lezen dat jullie er zijn! Ja bizar hé die regels van Uno, haha - herkenning! Het Portugees komt wel. Zet 'm op. Groetjes Carina

  • 10 Februari 2009 - 13:25

    Petra:

    Hallo Marlies,
    heel veel succes met het leren van de taal. Met al die geduldige kinderen gaat dat vast helemaal lukken ;0).
    Zegen, bescherming en liefde.
    liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Ik zal voor drie maanden naar Belo Horizonte in Brazilie vertrekken.. samen met Timon (een vriend/klasgenoot) van me. Hier zullen we onder de straatkinderen gaan werken.. uitgebreidere info komt later!! :) hier zal ik het een en ander schrijven over wat we meemaken zodat jullie het allemaal kunnen volgen!!

Actief sinds 22 Dec. 2008
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 24381

Voorgaande reizen:

02 Februari 2009 - 01 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: