:) - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Marlies Graafland - WaarBenJij.nu :) - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Marlies Graafland - WaarBenJij.nu

:)

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

26 Maart 2009 | Brazilië, Belo Horizonte

Há allemaal,

Hier dan weer een berichtje vanuit Brazil. Het word steeds lastiger om een origineel begin em een originele titel te bedenken merk ik... Maar goed, sorry voor dat!!

Ik wil dit keer beginnen met nog een keer te zeggen dat ik de reacties op wat voor manier dan ook (smsjes, krabbeltjes, mailtjes enz) echt heel erg waardeer. Het is gewoon goed om te weten dat mensen aan ons denken nu we hier zijn. Ik heb de afgelopen week wel een aantal momenten gehad dat ik de mensen in Nederland best wel mis. Ik mis het praten met mensen die me gewoon echt kennen, ik mis de knuffels van mijn vrienden, mis mijn ouders (broers en schoonzusjes en NEEFJE) em mis de parous!!! Het klinkt misschien beetje clichê, je zit in het buitenland en je gaat dingen in Nederland meer waarderen. Maar het is echt wel zo.
Aan de andere kant heb ik het hier nog steeds reuze naar mijn zin. Het is erg leuk om te merken dat ik steeds meer van de taal oppik. Ik begrijp aardig wat van wat er gezegd word en als ik me op me gemak voel en tijd en rust krijg om na te denken, kan ik me best aardig redden in het portugees. Ik maak geen mooie volzinnen, maar met die paar woorden die ik ken begrijpen ze me best.

Goed, wat hebben we gedaan afgelopen week. We hebben dat wat we gemaakt hebben voor school tot nu toe besproken met de begeleidster em ze was erg tevreden. Zé vond dat we erg leuke activiteiten hadden en dat het er goed uit zag. Dus we gaan op deze voet door. Ondertussen hebben we al een aantal activiteiten uitgetest met de kinderen en zé zijn erg enthousiast. Komende week is het de bedoeling dat we de activiteitenmap tot nu toe aan twee stafwerkers hier geven en dat we dan gaan testen of zij ook snappen wat we beschreven hebben en of zé er mee kunnen werken. Daarna kunnen we nog wat aanpassingen doen en geven we nog een instructie moment aan het team. Het is erg leuk om hier mee bezig te zijn omdat je ook ziet hoe enthousiast de kinderen worden van nieuwe activiteiten. Aan de andere kant is het soms ook lastig om na een dag werken, jezelf bij elkaar te rapen en aan het werk te gaan.

Verder heb ik mijn verjaardag hier gevierd. Erg leuk. De kinderen hebben volop gezongen (ik mocht op de stoel staan), heb echte nederlandse appeltaart gekregen, heb een filmpje van mijn ouders en gezinnetje gekregen, heb een filmpje van mijn neefje gekregen die ontzettend aan het lachen is, heb een echte braziliaanse tas gekregen, heb een mega groot kindersurprise ei gekregen... Kortom ik heb echt een hele toffe dag gehad.

Daarnaast zijn we ook weer in de wijk geweest. Het is leuk om te merken dat ook steeds meer volwassenen ons beginnen te herkennen en uit zichzelf ons gedag komen zeggen.Een van de beroemde mannen daar die altijd dronken is en het liefst de president nadoet riep van de week van de ene kant van de straat naar de andere kant mijn naam. Degene met wie ik was zei gelijk: het is wel bijzonder dat hij je naam nog kent want die van ons kent hij nog steeds niet. Erg grappig, hij staat vaak tegen me te kletsen en ik vind het helemaal leuk omdat het niet uitmaakt of ik hem begrijp of niet. Hij vind het gewoon leuk om tegen mensen te praten en vooral tegen buitenlanders. (wat dat betreft heb ik wel voordeel dat ik in Nederland al in de steeg werk, want ik schrik niet meer van de manier van praten/schreeuwen/brallen enz...) Hij krijgt wat aandacht en blijkbaar kan hij dat wel waarderen. Dat zijn echt momenten waar ik van geniet.

Ook hebben weer veel gebeden in de wijk en veel met mensen gepraat. Tof dat ik in het nederlands voor mensen mag bidden, de handen op mag leggen en dat het dan toch onwijs samenbind. Het maakt dan niet uit wat voor taal je spreekt.

Afgelopen weekend hebben we een soort van feest gehad. Een kring van en van onze teamleden had besloten dat ze iets wilden doen voor de kinderen. De kinderen werden de hele week door uitgenodigd. En zaterdag ochtend stonden er 60 kinderen op de stoep. Ze deden spelletjes, kregen broodjes worst, popcorn en aandacht. Heel mooi om al die kids bij elkaar te zien en ze gewoon enorm te zien genieten....
Ze hebben echt een topdag gehad!!!

Voor nu is dat het weer even.. Ik zal snel weer wat schrijven, er gebeuren veel dingen en soms is het lastig om te kiezen wat wel en niet op te schrijven... Nog 5 weekjes te gaan...

knuffel

foto´s: www.flickr.com/marliesgraafland


  • 27 Maart 2009 - 06:43

    Tom:

    5 weekjes, de tijd gaat razendsnel he? Mooi dat je het nog naar je zin hebt.Zou je nog langer willen blijven of verlang je alweer naar huis?:)

  • 27 Maart 2009 - 06:46

    Jacoline:

    Hoi Marlies,

    Wat een enthousiaste verhalen lees ik hier steeds weer van je! Geweldig, wat je allemaal mee mag maken. Wat een ervaringen... Bijzonder om te merken wat jullie daar allemaal bereiken. Het lijkt soms maar een druppel op een gloeiende plaat, maar voor sommige kinderen kan die druppel net het verschil maken! Ik hoop dat je de laatste 5 weken nog veel het licht van Jezus uit mag stralen daar! En dat je gevuld met Zijn liefde en bemoediging vol verhalen weer mag terugkeren hier. Want wij missen jou ook hoor!!

    Dag!
    Een dikke digitale knuffel (de echte krijg je later ;-))
    Jacoline

  • 27 Maart 2009 - 08:08

    M:

    Was fijn en gezellig gisterenavond met een GOEDE skypeverbinding!!!

    Liefs

  • 27 Maart 2009 - 09:20

    Berdien:

    Hoi Marlies....
    Je merkt dat ik oud wordt: verjaardag vergeten!! Alsnog van harte!Fijn dat je het naar je zin hebt en de leifde van de here God mag laten zien in het verre Brazilie....
    groetjes,

  • 27 Maart 2009 - 10:53

    Femke:

    Heej Lieve Marlies...
    Onwijs gefeliciteerd alsnog... ik was je niet vergeten, maar moest steeds aan je denken op mn werk en dan kan ik niks reageren... als ik dan weer thuis kwam zag ik alle klussen en vergat ik alle rest...
    Ik ben blij dat je een leuke verjaardag hebt gehad!! Ik vind het ook super te horen dat je het daar heel goed hebt, maar ook dat je de mensen hier mist... lijkt me ook wel moeilijk hoor!!
    Geniet er wel van, met alles wat je doet en meemaakt...
    Hele dikke digi-knuffel!!
    liefs fem

  • 27 Maart 2009 - 14:38

    Frits&Will:

    He marlies,
    Zit maar niet in of je titel/begin origineel is of niet, wij zien uit naar elk nieuw bericht!
    Nog 5 weekjes, woh de tijd gaat snel.We hopen je dan weer snel te zien.
    Geniet er nog lekker van,knuffel en liefs, Frits en Willeke

  • 31 Maart 2009 - 21:18

    Suuzj:

    Knuf! Moest ff aan je denken... Succes meis, ben trots op je :D

  • 01 April 2009 - 13:48

    Ralph:

    Heeeeeeey Marliesje!
    Tudo Bem? Eu falo um poucu de Portugues tambem, mas não muito bem. Nos (Fieke en ik) vamos ao Brasil tambem! Há 19 jul. até 20 ago.

    Cool he? Rio de janeiro, Costa Verde, Sao Paulo, Curitiba, Fos do Iguacu en terug naar Rio. Heb er vet zin in.

    Cool om te horen dat het goed met jou gaat! Achitofel mist je wel, hoor! En wij ook.
    Maar, geniet van alles daar! (al zal dat wel lukken) Até logo!

    Ralph

  • 04 April 2009 - 10:25

    Cok & Ina:

    Hoi Marlieske,

    Bedankt, weer veel positieve info. Goed bezig met het uitvoeren van de door God voor jou voorbereide goede werken. Je bent lekker op je plekje daar en je kan echt iets bijdragen lees ik. Dit soort acties wordt waardevoller als je er iets voor over moet hebben zoals nu voor jou de fysieke afstand van allen die je lief zijn. We denken aan je en bidden voor jou en de mensen om je heen. Groetjes, Sterkte en Gods zegen op je werk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Ik zal voor drie maanden naar Belo Horizonte in Brazilie vertrekken.. samen met Timon (een vriend/klasgenoot) van me. Hier zullen we onder de straatkinderen gaan werken.. uitgebreidere info komt later!! :) hier zal ik het een en ander schrijven over wat we meemaken zodat jullie het allemaal kunnen volgen!!

Actief sinds 22 Dec. 2008
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 24718

Voorgaande reizen:

02 Februari 2009 - 01 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: