de verhuizing - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Marlies Graafland - WaarBenJij.nu de verhuizing - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Marlies Graafland - WaarBenJij.nu

de verhuizing

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

07 Maart 2009 | Brazilië, Belo Horizonte


Bij deze weer de volgende update. Ik ben weer even terug in het oude huis zodat ik even op internet kan. Heerlijk om de berichtjes /mailtjes enz weer even te lezen.
Om te beginnen wil ik graag met jullie delen dat het hier op dit moment 34 graden is, het is erg warm en we zijn dan ook heel regelmatig aan onszelf verplicht om een ijsje te halen in een heeeeeeeeeeerlijk ijswinkeltje hier verderop!!! (ik zal nog wel een foto maken van de geweldige bananesplit die je hier kan halen voor 5,5 reais (ong 2,75 euro). Een ding weet ik wel: zulke vind je in Nederland niet voor deze prijs. Maar goed, dat was even de update over het weer. Nu interessante zaken :P

Afgelopen zaterdag zijn we verhuisd naar ons nieuwe huis. Het is echt een heerlijk huis, ongelooflijk wat een locatie!!! In dit huis heb ik nu een eigen kamer wat wel heel erg lekker is. Af en toe kan ik me even heerlijk terugtrekken, ik kan lekker gitaar spelen daar en s avonds kan ik net zolang lezen of opmijn laptop als ik wil! Heerlijk na een maand op een kamer met drie mensen gezeten te hebben! Het is misschien niet de meest schitterende kamer, maar wel lekker mijn eigen plekje. (fotows komen op de fotosite)

Het is erg druk geweest en iedereen is dat ook wel vrij moe. Deze week is er besloten om even geen groepen te doen om verschillende redenen. Het huis moet nog ingeruimd, schoongemaakt, spullen voor de keuken gekocht en dergelijke. En aangezien iedereen van het team moe of ziek was is besloten om de middagen zo veel mogelijk vrij te houden.
Ikzelf ben vanaf vrijdag al niet fit. Ik heb maandag de hele dag op bed gelegen en verder de hele week met hoofdpijn rondgelopen. Gisteren alleen nog hoofdpijn maar dacht dat het nu wel over was, maar helaas gisteren ging mijn maag weer overstuur. Ik probeer zo veel mogelijk te slapen (wat niet meevalt als je zo nieuwsgierig bent als ik en niks wilt missen :P) en daarnaast vermijd ik elke bruine boon die op mijn pad komt!!

Deze week zijn we dus vooral bezig geweest met verhuizen en voor school. Niet echt heel interessant om daar uitgebreid op in te gaan. Fotws zullen dus volgen op mijn site, maar dat zal vandaag niet lukken . www.flickr.com/marliesgraafland

Iets wat ik nog wel even wil delen is het volgende: Afgelopen week heb ik een aantal cultuurdingen ontdekt (of me bewuster van geworden) waar ik me soms toch enigszins aan begon te irriteren.. (welke stap is dat van de cultuurschok?????!!!) misschien wel effe leuk om te delen.

Hieronder een aantal verschillen:
-als vrouw zijnde mag je dus echt niks tillen als er mannen in de buurt zijn (vrij frustrerend als je aan het verhuizen ben en je weet dat als je helpt dat het veel sneller gaat)
- als vrouw zijnde word je bij elk obstakel op een stoep, weg of een deur of iets dergelijks keurig netjes voorgelaten (soms is het genieten, maar dan merk ik toch dat ik erg graag een soort van geëmancipeerd ben, ik open graag zelf deuren en dergelijke)
- als je hier iets probeert te structureren (op te ruimen, uit te zoeken) kun je dat het beste doen als er geen Brazilianen (of engelsen) in de buurt zijn. Die gooien gerust alles waar je net 2 uur mee bezig bent geweest om uit te zoeken, weer dwars door elkaar.
- belofte maakt schuld gaat hier ook wel een soort op, alleen het is niet echt binnen een bepaald tijdsbestek. Zo wachten we bijvoorbeeld al bijna een week op een waterfilter voor onze kraan (zodat we gewoon water kunnen drinken), de kraan is er ondertussen maar op een of andere manier lijkt er altijd een onderdeel te missen waardoor hij nog steeds niet gemonteerd is.

Nou hier zomaar een aantal voorbeelden. soms word je hierdoor wel even met je eigen structuur en gewoontes geconfronteerd en irriteert dat wel eens een beetje, maar het grootste gedeelte van de tijd kan ik er alleen maar heel hard om lachen!!

Nou veel meer is er eigenlijk niet te melden. Volgende week beginnen de groepen weer en de huisbezoeken dus dan ga ik weer wat meer meemaken verwacht ik.

groetjes

  • 07 Maart 2009 - 15:48

    Jan En Karin:

    lachen...als buitenlander heb ik ook v.d. cultuurdingetjes hier in nederland....kzal er niet op ingaan, maar begrijp het wel.
    We bidden dat je weer snel fit zult voelen, en als ik het zo lees, zet je je 100% in voor onze Heer, en zo bidden we dat je elke dag, elke irritatie, elke nieuwe ervaring kan gaan zien als iets van Hem. Kunnen niet bij de foto's, zijn reuze benieuwd. Karin

  • 08 Maart 2009 - 17:29

    Suuzj <><:

    Liesje!
    Goed bezig meis!!!
    I'll keep on prayin' for ya... Get well soon!!!

    Kusj

    Suuzj

  • 10 Maart 2009 - 09:17

    Marieke Sep:

    Marlies!!
    Leuk om je berichten te lezen! Lekker puffen daar dus.
    Je krijgt de groetjes van Lunette van de Steeg! Jaja, wat is de wereld toch weer klein. Zit bij mij op kring, grappig he! Genietze daar! XX

  • 11 Maart 2009 - 15:27

    Peter En Annie:

    Gaaf om weer te lezen, en herkenbaar de confrontaties met de cultuur, of beter gezegd, de confrontaties met jezelf, wat het zegt vooral veel over jezelf nietwaar? Op dit moment denk ik bijvoorbeeld ook veel na over de Nederlandse taal, want Portugees is een complexe taal, maar Nederlands volgens mij nog veel meer!
    Verbonden in Christus,
    Peter&Annie

  • 11 Maart 2009 - 21:02

    Cok En Ina:

    Thx voor de update. Het is hier ook bijna 34 graden, nog 30 te gaan. We wensen je beterschap en ik zou me maar niet te veel aanpassen daar. Geniet van alle leuke nieuwe dingen en de mooie natuur en mensen om je heen. Gods zegen.

  • 16 Maart 2009 - 06:25

    Joke:

    Hoihoi, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!
    We spreken elkaar vanavond!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Ik zal voor drie maanden naar Belo Horizonte in Brazilie vertrekken.. samen met Timon (een vriend/klasgenoot) van me. Hier zullen we onder de straatkinderen gaan werken.. uitgebreidere info komt later!! :) hier zal ik het een en ander schrijven over wat we meemaken zodat jullie het allemaal kunnen volgen!!

Actief sinds 22 Dec. 2008
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 26297

Voorgaande reizen:

02 Februari 2009 - 01 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: