... - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Marlies Graafland - WaarBenJij.nu ... - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Marlies Graafland - WaarBenJij.nu

...

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

06 April 2009 | Brazilië, Belo Horizonte

zo er is alweer een week voorbij.
Vorige week zondag zijn we voor het eerst echt een heel dagje weggeweest. Het was heerlijk. We zijn naar een park geweest hier niet zo heel ver vandaan, vrij hoog op een berg met een schitterend uitzicht. (fotows op www.flickr.com/marliesgraafland)
De reis er naar toe duurde iets langer dan gepland want onze bus liet 5 kwartier op zich wachten. Het schijnt hier normaal te zijn, maar voor ons nederlanders die graag op tijd reizen (en al balen als de ns 5 minuten vertraging heeft) was dit een goeie oefening in geduld.

Wel realiseerden we ons dat we vrij weinig van het land verder gezien hebben, maar we hebben elke week dan ook zes dagen gewerkt (5 werken, 1 aan school) en dan waren we de 7e dag gewoon ontzettend moe. maar volgend weekend hebben we drie dagen vrij en gaan we naar een waterval hier twee uur vandaan. Het schijnt heel mooi te zijn en je kan er ook zwemmen dus we zien er erg naar uit om dan ook weer een dagje weg te gaan.

Verder zijn we bijna klaar met onze activiteitenmap en het is erg leuk om te zien dat er al volop gebruik van gemaakt word. We hebben echt al een flink aantal spellen gespeeld en de kids maar ook het team is erg enthousiast. Het is tof om te zien dat je iets theoretisch aanh et uitwerken bent, maar dat je ook meteen mag zien hoe het praktisch uitgevoerd wordt. Dat motiveert wel om verder te gaan.

Daarnaast hebben we gewoon weer groepen gedaan. Een ding wat daar gebeurde heeft me wel erg geraakt. Het verhaal van de Barmhartige Samaritaan werd verteld (dat ie op de straat ligt in elkaar geslagen en dat eigenlijk niemand hem wilde helpen, behalve een soort van vijand van hem). Dit verhaal riep een hoop reacties op van de kinderen. Ze gaven voorbeelden van wat ze zelf gezien hadden. Een kind vertelde dat hij in de bus zat met zijn oma en dat er iemand heel erg gewond was in die bus (na een vechtpartij), maar dat niemand wilde helpen.
Een ander kind vertelde dat hij iemand had gezien die neergestoken was maar die ook door niemand geholpen werd enz.
Zo hadden alle kinderen wel 1 of meer voorbeelden. En best wel schokkende voorbeelden. Ik besefte op dat moment wat een andere wereld dit dan toch is. Hoeveel hebben deze kinderen al gezien in hun korte leventje? Schokkend..

Ook zijn we de wijk natuurlijk weer ingeweest. We hadden een aantal fotows die ik gemaakt had afgedrukt van de kinderen voor de oma's en moeders waar we veel contact mee hebben. Van de week zijn we die wezen brengen. Erg leuk om te zien hoe blij ze worden van zoiets kleins. Voor ons is het niet zo bijzonder, maar hier hebben ze over het algemeen echt heel weinig afgedrukte fotows in huis. Erg leuk om op deze manier iets tastbaars te doen voor de mensen.

Verder hebben we deze week niet echt bijzondere dingen meegemaakt.
Dus dit was het weer even voor deze keer!!

knuffel

• 05 April 2009 - 20:24

Léonne:

Lieve Marlies,

Wat heerlijk dat jullie er even tussenuit zijn geweest en dat jullie volgende week ook nog weggaan.
    Nu ben je in Brazilië, dan moet je je kansen ook grijpen.

Je maakt wel wat mee, he! Maar wat fijn dat je met zo'n eenvoudige foto een mens daar kan verblijden.

Wij zijn vandaag naar het Doornse gat geweest met een aantal uit de Parousia. 't Weer was heerlijk, de zon brak helemaal door. Het voelde even of ik zomervakantie had.

Een dikke knuffel van ons en God zegene je.

Woenderik, Léonne, Loïs, Jona en Febe

• 06 April 2009 - 15:03

Linda:

K blijf het echt mooi vinden om al je verhalen te lezen. Wat n andere wereld daar zeg!

We missen je allemaal heel erg in t Catharijnehuis! Iedereen (collega's en bezoekers) vraagt de hele tijd aan me wanneer je weer terug komt! Nog 25 dagen... :D

Geniet ervan daar!

Dikke kus!

• 07 April 2009 - 07:41

Gerjanne (Nijkerk):

Hoi Marlies.
    Wat lees ik zou allemaal Brazilie toe maar.
    Wat jij toen tegen mijn zei kan ik nu dus tegen jou zeggen.
    Dat is wel even wat verder weg dan het oude vertrouwde terschelling.
    Maar wat super gaaf dat je daar zit.
    Heb je verhalen gelezen hoop dingen klinkt ook echt wel weer bekend.
    Met de kinderen werken daar is een hele belevenis.
    Weet niet goed hoe jij dat ervaart maar ik vond het zo bijzonder om te zien dat de kinderen daar echt bijna niks hebben zelfs geen sokken en schoenen aan hun voeten maar wat ze hebben daar zijn ze dan zo trots op en willen ze je laten zien.
    Ik lees dus ook dat een hoop kinderen toch wel schokkende verhalen hebben.
    Dat zijn wel heftige dingen inderdaad soms ook best moeilijk om dat dan van je af te zetten.
    Wat leuk ook dat je een waarbijjij.nu hebt die had ik toen ook.
    Ze blijven heel lang onlain staan echt grappig je kan gewoon na 2 jaar je verhalen weer terug lezen.
    Ik wens je nog heel veel succes en vooral heel veel plezier daar.

Groetjes van Gerjanne

• 09 April 2009 - 06:45

ElsV:

Wauw meid, wat gaat de tijd alweer snel! Je bent al weer aan het afronden, met de mooie map die klaar is enzo. Lekker om ook even 'uit' te kunnen gaan. Bij ons gebeurt er ook van alles, ff in een heel ander kader dan bij jou ;-), maar dat lees je wel een keer.

Tot gauw, bless!

• 11 April 2009 - 10:07

Marjolein Kloet:

he marlies!

wat leuk zeg om over je Brazilie activiteiten te lezen, echt super leuk! succes daar nog even de laatste weekjes!

groetjes van de kloetjes

• 14 April 2009 - 11:06

Ralph:

Tja, het komt echt al dichtbij... 3 weekjes nog... Maar niet getreurd, als je komt zullen er nog plenty mini-eendjes en lammetjes enzo zijn ;)

Tot snel!