berichtje uit brazil - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Marlies Graafland - WaarBenJij.nu berichtje uit brazil - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Marlies Graafland - WaarBenJij.nu

berichtje uit brazil

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

16 April 2009 | Brazilië, Belo Horizonte

Hier is dan weer een berichtje vanujit Brazilie. Afgelopen week is een erg drukke week geweest met veel indrukken.

Aangezien het pasen was hebben we een extra dag vrij gehad wat echt heerlijk was en wat we ook echt nodig hadden. We hebben vrijdag aan school geweerkt en daarna zijn we even het centrum in geweest.
Zaterdag zijn we naar een waterval geweest. Dit was echt heerlijk. We konden zwemmen onder de waterval, wat HEEEEEEEL koud was, maar heerlijk om daarna het zonnetje in te stappen en lekker even te genieten. Later op de dag zijn we helemaal naar boven op de berg geklommen. Dit was best wel even een beetje pittig, maar ik vond het helemaal leuk om over schuine rotsen, gladde steentjes en door het water, een berg op te klimmen. (ik had niet verwacht dat ik er van zou genieten, maar ik vond het helemaal leuk) Bovenop de berg hebben we ook weer even gezwommen en hebben we de waterval vanaf dat perspectief bekeken. Fotows op www.flickr.com/marliesgraafland . Het was heerlijk om even een dag helemaal weg te zijn. We waren wel met een groep van 10 ofzo maar het was gewoon even niet over werk praten en even weg uit het huis. Genieten dus.
Zondag hebben we rustig aan school gewerkt en daarna lekker naar de film geweest!!
Erg goed om even zo’n weekendje te hebben want vanaf afgelopen maandag zijn hier 9 extra mensen in huis.

Een DTS hier uit Brazilie doet zijn outreach van drie weken bij ons in huis. HEt is dus een stuk drukker in huis en er is weinig plaats om even alleen te zijn. Maar het is tof om te zien hoe het contact loopt. We hebben erg veel lol samen, het is ontzettend goed voor mijn portugees en dat is wel erg leuk allemaal.
Daarnaast is er ook een vrij druk schema wat zij doen. Ze gaan naar scholen om drama stukken te doen voor kinderen, drama stukken en praatjes voor volwassenen. Er kan dus veel gebueren in de tijd dat ze hier zijn. We zien dan ook erg uit naar wat er komen gaat!!!

Daarnaast komen er steeds meer kinderen naar het project en is het erg druk in de groepen. Het is natuurlijk een erg goed teken dat er veel kinderen komen en erg gezellig. Wel kost het extra energie voor de goed portugees sprekende teamleden omdat er meer van hen gevraagd word.
Tussendoor word er nog steeds verbouwd hier in huis dus lopen er de hele dag nog 4 extra mensen rond te banjeren hier.
Het is allemaal erg gezellig, maar ook erg vermoeiend. En dat begint wel zijn tol te eisen van de leden van het team..

Ondertussen beginnen we ook steeds meer te beseffen dat het over twee weken alweer voorbij is. Dit is natuurlijk aan de ene kant heerlijk. Familie en vrienden weer zien, eindelijk weer een keer naar de parousia (dat mis ik ook echt), lekker weer naar de Steeg aan het werk (die gasten mis ik ook echt, heb heel veel zin om ze weer te zien). Aan de andere kant ook erg jammer om het hier achter te laten, de mensen in het team, de mensen in de wijk en de kinderen. En natuurlijk het lekkere weer. Het is zo heerlijk om hier te zijn….. Bijna weer terug naar de drukte van Nederland.. Maar gelukkig eerst nog twee weken genieten hier.

Op de foto site staan ook fotows van Sara. Het meisje date en verstandelijke beperking heeft waar we mee werken. Het is enorm tof om te zien hoe erg ze verandert en hoeveel contact ze nu maakt. Dat is zo’n enorm verschil met twee maanden geleden. Op die foto’s kun je ook de binnenkant van een van de huizen een beetje zien. Als je kijkt, moet je je maar bedenken dat hier een moeder en vijf kinderen wonen….

Zodra ik de mogelijkheid heb zal ik ook de foto’s die ik in de wijk heb kunnen maken online zetten. Ik heb niet veel foto’s kunnen maken omdat op de plekken waar ik foto’s wilde maken veel jongens zaten die het niet erg waarderen als je foto’s maakt dus dat was niet echt veilig.

Op dit moment komen mijn andere teamleden binnengelopen dus ik moet weer aan de slag. Over een minuut of 15 komt hier weer een groep kinderen binnen en we gaan dus even voorbereiden.

Nog eventjes en dan ga ik jullie weer zien!!

Knuffel



  • 16 April 2009 - 07:20

    Eline:

    hey lies

    klinkt allemaal zo leuk en idd erg druk ;)

    jeetje over 2 weken alweer naar nederland.
    geniet van de laatste weken daar en vooral alles nog even goed in je opnemen!

    succes nog met het prgramma en ik denk aan je!

    liefs Eline

  • 16 April 2009 - 13:14

    Marlies:

    ha marlies!!

    hoe is het met jou, meis?? vandaag weer lekker naar de dienst!! ooh, zo jammer dat ik je nu niet ff kan knuffelen!!

    geniet nog maar echt even goed van komende weken MArlies, voor je het weet is het voorbij en ben je in NL, en dan? geen idee hoe het voor jou zal zijn, maar ik vind het echt heel vreemd..

    als ik je verhaal zo lees, denk ik: oh lachen, donderdag, vanavond zie ik je weer.. maar nee dus.. en die gasten van de DTS.. Jefferson weet echt te veel leuke spelletjes.. als jij ze nou ook leert, dan doen we ze in het atrium.. DEAL?? ;) haha!

    heb je mn mail gehad, vorige week??

    ik vind je leuk!!
    liefs en knuf!

  • 16 April 2009 - 15:11

    Ralph:

    Cool.

  • 17 April 2009 - 17:36

    Thea:

    Hé Marlies, genoten van je verhalen én foto's, GAAAAAF!!
    Geniet van je laatste weekjes en tot ziens in Nieuwerbrug!
    Liefs van ons allemaal!!!
    GRTJS THE@

  • 21 April 2009 - 07:26

    Menno:

    hye marlies suc6 nog met de laatste loodjes en een goeie tijd nog verder!! groeten uit kockengen :)

  • 22 April 2009 - 14:43

    Nelleke:

    hey Marlies! miss you! afgelopen weekend was erg gezellig in groningen met de 21+...maar had ook jou er graag bij gehad ;)
    next time....
    welke dag vlieg je hierheen? al bijna he? tot gauw hoor! liefs, Nel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Ik zal voor drie maanden naar Belo Horizonte in Brazilie vertrekken.. samen met Timon (een vriend/klasgenoot) van me. Hier zullen we onder de straatkinderen gaan werken.. uitgebreidere info komt later!! :) hier zal ik het een en ander schrijven over wat we meemaken zodat jullie het allemaal kunnen volgen!!

Actief sinds 22 Dec. 2008
Verslag gelezen: 811
Totaal aantal bezoekers 25971

Voorgaande reizen:

02 Februari 2009 - 01 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: